Založ si blog

Je realita naozaj taká reálna?

Jedena z mojich starších úvah…

Opäť som mal slabšiu chvíľku a opäť som sa ponoril do svojich myšlienkových pochodov… Tentokrát to spôsobil jeden zaujímavý filmík, ktorý som prednedávnom videl a môžem vám ho len odporučiť. Volal sa „Čista duša“. Bol o geniálnom matematikovi, ktorý trpel vážnou schizofréniou, ale aj napriek tomu sa mu podarilo získať Nobelovu cenu. Zaujala ma ta jeho choroba, keď nevedel rozlíšiť, čo je a čo nie je skutočné, pretože preňho bolo skutočné všetko, čo videl a cítil. V tomto som našiel obrovskú analógiu s filmom Matrix…

Takže pýtam sa sám seba: čo to vlastne je, tá realita, a čo to je skutočnosť? Je to naozaj to vidíme, cítime, môžeme ovoňať, alebo si osahať? Ako veľký Morfeus povedal, sú to len elektrické signály, spracované našim mozgom. Ľudský mozog ako taký je pre náš zatiaľ dosť veľkou záhadou. Nevieme presne ako funguje, aké všetky procesy v ňom prebiehajú a čo robiť, ak nefunguje správne… Toho čo vieme, je veľmi málo. V jednej scéne Čistej duše mi až mráz prebehol po chrbte. Bolo to vtedy, kedy si profesor Nash uvedomil, že isté veci v jeho živote, ktoré pokladal za absolútne skutočné a reálne, sa odohrali len v jeho hlave. Dokonca aj jeho manželka bola presvedčená o existencii jeho „vymysleného“ kamaráta, aj keď ho nikdy nevidela. Vtedy som sa zamyslel, ako by som sa cítil ja, keby som napr. zistil, že mojich nádherných 15 mesiacov s mojou priateľkou sa vlastne nikdy neodohralo a že dokonca ani vôbec neexistuje… Veď  by sa mi zrútil cely svet.

Nie len pri psychickej chorobe nevieme zistiť, čo je reálne a čo nie. Sny sú ďalšia zaujímavá oblasť v našom živote. Koľko krát som sa už zobudil celý spotený, prestrašený z nejakej nočnej mory, alebo naopak šťastný, keď sa mi snívalo niečo príjemné. Raz som mal sen, keď som v ňom rozmýšľal, či snívam, ale inač sú moje sny až nepríjemne skutočné a vedia mi ovplyvniť náladu na cely deň. Vo sne je priam nemožné zistiť, či to je skutočnosť, alebo nie (aj keď sa nám snívajú bludy). To ma privádza k ďalším myšlienkam. Ako vieme, že nesnívame aj v našom reálnom živote? Čo ak sa v momente našej smrti jednoducho prebudíme do nejakého iného života? Viem, že to už znie trochu extrémisticky, tak tu katastrofický scenár Matrixu nebudem ani predhadzovať, ale za zamyslenie to určite stojí.

Neviem si z toho vyvodiť záver, ani nič podobné. Možno sa mi do toho hodí formulka zo školy, ktorú nám v tomto čase vtĺkajú do našich bezpečnostných hlavičiek: „Neexistuje nulové riziko a neexistuje absolútna bezpečnosť“. To isté by som aplikoval aj do tejto mojej úvahy. Človek si nemôže byť nikdy ničím absolútne istý. Pretože ho ovplyvňuje také množstvo neznámych faktorov, že to nie je možné si ani uvedomiť.

Strážme si každý tu svoju realitu, pretože nevieme, kedy sa z nej môžeme prebudiť!

 

Ja som, ja chcem, ja mám

24.02.2013

Základná príčina ľudskej bolesti a utrpenia. JA. EGO. Ja som Od nepamäti sa ľudia boja smrti, pretože oni sú, existujú a onedlho už nebudú. Táto myšlienka ich desí. Nejde ani tak o strach zo samotnej smrti – psychologického a biologického procesu, ktorý nie je možné zvrátiť. Ide skôr o uvedomenie si, že príde čas, kedy sa naša prítomnosť na tejto planéte [...]

Moja valentínska nevera

14.02.2013

Myslím, že malá nevera aspoň raz zastihne asi každého. Aj mne sa to stalo a práve na Valentína. Na moju obhajobu musím povedať, že to bola vec vykonaná čisto z rozumu – verím, že každý racionálne uvažujúci človek by sa v mojej situácii zachoval úplne rovnako. A navyše, podvedená strana si za to môže sama, takže svoju neveru vôbec neľutujem… Dobre, nebudem [...]

Najväčšia sociálna sieť

13.02.2013

Počul som mnoho rečí o škodlivosti sociálnych sietí, o potrebe obmedziť čas strávený online, alebo dokonca o tom, ako sa dá plnohodnotne žiť aj bez aktívneho konta. Minimálne s posledným tvrdením si dovolím v maximálnej miere nesúhlasiť. Väčšine ľudí teraz asi preblysne hlavou myšlienka Facebook a otázka, či sa niekto môže naozaj vážne pohrávať s myšlienkou o [...]

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

piaggio

nápady, myšlienky, postrehy a tak ďalej...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 7898x
Priemerná čítanosť článkov: 1975x

Autor blogu

Kategórie

Archív